کشف هدف جدیدی که برای توسعه ی درمان دارویی چاقی و دیابت نوع 2 موثر است

10 فوریه 2021 - گیرنده ی GIP در سیستم عصبی مرکزی نقش مهمی در تنظیم وزن بدن و مصرف غذا دارد. این موضوع توسط مطالعه اخیرمرکز تحقیقات هلمهولتز مونیخ، ETH زوریخ و مرکز تحقیقات دیابت آلمان (DZD) کشف گردید. این مطالعه که اکنون در Cell Metabolism منتشر شده است، اهداف جدیدی را برای توسعه دارویی برای چاقی و دیابت نوع 2 معرفی کرد.

آگونیست های دوگانه که گیرنده های پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1) و پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) را هدف قرار می دهند، نامزدهای جدید دارویی برای درمان چاقی و دیابت هستند. مطالعه جدید نشان می دهد که چگونهGIP ، وزن بدن را کاهش می دهد. GIP، هورمونی است که توسط دستگاه گوارش تولید می شود. پس از مصرف غذا، GIPترشح انسولین را تحریک می کند و بنابراین سطح قند خون را کاهش می دهد. این هورمون همچنین در تنظیم اشتها نقش دارد. با این حال، مکانیسم ها و اندام هایی که GIP از طریق آنها بر وزن بدن تأثیر می گذارد، ناشناخته است. تاکنون مشخص نبود که برای کاهش وزن بدن آیا باید گیرنده ی GIP فعال یا مهار شود و مغز چه نقشی در تأثیرGIP بازی می کند؟

 دکترQian Zhang ، نویسنده اول این مقاله از موسسه ی دیابت و چاقی در مرکز هلمهولتز مونیخ، گفت: هدف از مطالعات ما این بود که دریابیم آیا گیرنده ی GIP در مغز، نقش خاصی را در عملکرد GIP دارد یا خیر.

هورمون GIP، از طریق مهار دریافت مواد غذایی با میانجی گری مغز، وزن بدن را کاهش می دهد

محققان توانستند نشان دهند که تجویزGIP ، باعث کاهش وزن بدن و کاهش مصرف مواد غذایی در موش های نوع وحشی می شود، اما وزن موش هایی که فاقد گیرندهGIP در سیستم عصبی مرکزی هستند، را کاهش نمی دهد.

آیا این هورمون در مناطق خاصی از مغز عمل می کند؟ برای پاسخ به این سوال، محققان فعالیت مغزی موش هایی که از طریق رژیم غذایی چاق شده بودند را پس از درمان با GIP بررسی کردند. پروفسور کریستین ولفروم از ETH زوریخ، گفت: این هورمون فعالیت عصبی را در مناطقی از هیپوتالاموس که مرتبط با کنترل اشتها است، افزایش می دهد. نویسندگان نتیجه گیری کردند که تنظیم مرکزی دریافت غذا از طریقGIP ، همچنین شامل فعال شدن نورون های مهمی در هیپوتالاموس می شود.

اهداف جدید برای توسعه دارویی برای درمان چاقی و دیابت نوع 2

یافته های جدید همچنین برای توسعه درمان دارویی چاقی و دیابت نوع 2 مهم است. محققان مرکز هلمهولتز بهمراه محققان دانشگاه ایندیانا، رویکرد درمانی جدیدی را برای دیابت نوع 2 ایجاد کرده اند. آنها این هورمون ها را در یک مولکول واحد ترکیب کردند که به طور مساوی بر روی گیرنده های هورمون های تحریک کننده انسولین GLP-1 وGIP ، کار می کنند. این آگونیست دوگانه، وزن بدن را کاهش می دهد و سطح قند خون را بهبود می بخشد. آگونیست دوتاییGLP-1/GIP ، در حال حاضر در فاز 3 آزمایش بالینی قرار دارد. مطالعات بالینی نشان داده است کهGLP-1 / GIP ، وزن بدن را تا حد بیشتری نسبت به درمان با GLP-1 به تنهایی کاهش می دهد.

دکتر Timo Müller، نویسنده ی این مطالعه جدید و مدیر عامل موسسه دیابت و چاقی، گفت: با این حال، این تفاوت قابل توجه در کاهش وزن، در موش های فاقد گیرنده GIP درسیستم اعصاب مرکزیمشاهده نشد. در این موشها، آگونیست دوگانه ی GLP-1 / GIP، و تجویز GLP-1 به همان اندازه وزن بدن را کاهش می دهند.

 دکتر مولر، محققDZD ، گفت: تحقیقات ما برای اولین بار نشان داد که آگونیست دوتایی GLP-1 / GIP، برای کاهش وزن بدن و کاهش تمایل به غذا به گیرنده GIP در مغز نیاز دارد. این یافته ها ممکن است به توسعه اهداف دارویی جدید برای کمک به بهبود سیگنال دهی و اثر گیرندهGIP ، کمک کند. این می تواند مزایای متابولیکی درمان باGIP ، و GLP-1 / GIP را افزایش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-drug-treatment-obesity-diabetes.html